Stopa biegacza, o czym należy pamiętać biegając

wtorek, 25.09.2018

Bieganie jest jedną z najczęściej podejmowanych form aktywności fizycznej. Według szacunków, co czwarty Polak biega. Bieganie to nie tylko sport, zdrowie i pasja. W ostatnim czasie bieganie jest również formą niesienia pomocy innym. Wiele akcji charytatywnych działa pod hasłem „Biegniemy dla….”. Niezależnie od powodu dla którego biegamy, jak i również jego częstotliwości, o stopy powinniśmy dbać na co dzień.

Bieganie jest najpowszechniejszą formą aktywności fizycznej o wszechstronnym działaniu, nie wymaga drogiego sprzętu i obecności na siłowni.

Jakie korzyści daje bieganie?

Bieganie wzmacnia układ mięśniowy, usprawnia krążenie, zmniejsza tkankę tłuszczową, poprawia nastrój oraz kształtuje charakter. To jedynie niektóre z wielu korzyści płynących z biegania. Biegając możemy zmniejszyć ryzyko zachorowania m.in. na choroby układu krążenia, niektóre nowotwory, cukrzycę, osteoporozę oraz depresję.

Niestety bieganie posiada również niechciane konsekwencje – dciski, otarcia, pęcherze, odparzenia, infekcje grzybicze oraz schodzące paznokcie. To zaledwie kilka dolegliwości, na które narażone są stopy biegaczy. Pamiętajmy, że odpowiednie obuwie nie wystarczy, aby ich uniknąć. Istnieje kilka prostych wskazówek, które pozwolą zminimalizować ryzyko wystąpienia dolegliwości typowych dla biegaczy.

Po pierwsze – konsultacja lekarska i odpowiednie przygotowanie!

Sport to zdrowie i tu nie ma wątpliwości! Istnieją jednak przeciwwskazania do uprawiania pewnych form aktywności fizycznej. Grupą tzw. podwyższonego ryzyka są przede wszystkim osoby: otyłe, z chorobami układu sercowo-naczyniowego, oddechowego oraz ruchu. Dlatego też przed rozpoczęciem jakiejkolwiek formy sportu warto udać się do lekarza, który oceni nasz stan zdrowia.

Bieganie to duży wysiłek dla organizmu, który nie wszyscy są w stanie wytrzymać. Nie zapominajmy również o odpowiednim wzmocnieniu mięśni, kluczowa jest metoda małych kroków. Nasz organizm musi przyzwyczaić się do wysiłku fizycznego. Rozpocznijmy od marszobiegów, a następnie stopniowo zwiększajmy dystans, który chcemy pokonać oraz tempo. Oczywiście nasz plan powinien być dostosowany do naszej sprawności i wydolności fizycznej. Niewłaściwe podejście może skutkować przetrenowaniem i urazami. Przed rozpoczęciem biegu należy odpowiednio rozgrzać organizm, aby wzmocnić układ ruchu i zapobiec urazom. Rozgrzewka powinna być dopasowana do rodzaju wysiłku oraz sprawności fizycznej. Poprawne przeprowadzenie rozgrzewki zapewni nie tylko bezpieczeństwo, ale i również efektywność biegu.

Istotne jest również odpowiednie zakończenie treningu, np. wykonanie kilkuminutowego marszu, a następnie ćwiczeń rozciągających obejmujących przede wszystkim grupę mięśni wykorzystywanych w trakcie biegu, tj. mięśni łydek, ud oraz pośladków.

Po drugie – odpowiednie obuwie i strój!

Odpowiednie obuwie to obuwie, które zapewni nam nie tylko komfort w trakcie biegu, ale i odpowiednią stabilizację oraz amortyzację.

Szacuje się, że w trakcie biegu na dystansie 1 km stopy uderzają o podłoże ok. 1000 razy, a nacisk na stopę sięga nawet trzykrotności naszej wagi ciała. Przykładowo, obciążenie dla osoby o masie ciała równej 70 kg może sięgać nawet 210 kg! W trakcie wyboru obuwia do biegania pod uwagę należy wziąć nie tylko rozmiar, ale równie typ stopy oraz rodzaj nawierzchni, po której będziemy biegać. Rozmiar obuwia do biegania powinien być o ok. 0,5–1,5 numeru większy w porównaniu do obuwia, które nosimy na co dzień. W trakcie biegania stopy puchną, a większy rozmiar zmniejszy ryzyko wystąpienia otarć. Obuwie powinno być również dopasowane do typu stopy, a wręcz sposobu jej stawiania. Wyróżniamy stopę neutralną, pronującą oraz supinującą. Na rynku dostępne są modele obuwia dopasowane do poszczególnych typów stopy. Bieganie w niewłaściwym obuwiu może skutkować nie tylko otarciami, ale przede wszystkim nierównomiernym obciążeniem stawów oraz kontuzjami. Ważne jest też dopasowanie obuwia do rodzaju podłoża, po którym biegamy. Bieganie po miękkim podłożu jest bezpieczniejsze dla naszych stawów. Ponadto, nierówność terenu w większym stopniu wpływa na wzmocnienie organizmu. Trendy powinny być ostatnim czynnikiem, który powinniśmy brać pod uwagę w trakcie dokonywania zakupu obuwia. Wybór obuwia biegowego nie jest zadaniem prostym, dlatego też najlepiej udać się do specjalistycznego sklepu z obuwiem sportowym i skorzystać z porady specjalisty.

Obuwie to nie wszystko. Należy również dobrać odpowiednie skarpetki, czyli bawełniane oraz przewiewne, aby zminimalizować pocenie się stóp. Dobrym wyborem są również skarpetki wykonane z oddychających włókien termoaktywnych, np. typu coolmax. Nadpotliwość stóp to nie tylko dyskomfort, ale czynnik, który może prowadzić do innych poważnych dolegliwości.

Strój do biegania również jest ważny. Przede wszystkim nie powinien ograniczać naszych ruchów i umożliwiać oddychanie całego ciała przy różnych warunkach atmosferycznych.

Po trzecie (a może po pierwsze!) – odpowiednia pielęgnacja stóp!

Właściwa pielęgnacja zapewni zdrowie i sprawność naszych stóp, przygotowując je do wysiłku jakim jest bieganie. Szczególną uwagę powinniśmy przywiązywać do prawidłowej techniki obcinania paznokci. Nie obcinajmy paznokci zbyt krótko i nie pozostawiajmy ostrych oraz postrzępionych krawędzi płytki. Takie niewłaściwe obcinanie paznokci, może prowadzić do wrastania płytki paznokcia w otaczającą tkankę skórną.

Dbajmy także o prawidłową higienę stóp. Myjmy je codziennie! W sytuacji gdy odnotowujemy wysokie temperatury powietrza, a tym samym wzmożone pocenie się, powinniśmy w miarę możliwości myć stopy nawet kilka razy dziennie. Nie zapominajmy również o dokładnym osuszeniu stóp po kąpieli, w tym w szczególności przestrzeni międzypalcowych.

Ważne jest również złuszczanie zrogowaciałego naskórka oraz odpowiednie nawilżanie stóp. Przed biegiem stosujmy preparaty redukujące pocenie się oraz nieprzyjemny zapach, np. antyperspiranty do stóp lub dezodoranty do obuwia. Możemy również zastosować preparaty zapobiegające odparzeniom.

W pielęgnacji stóp ważną rolę odgrywa także masaż. Odpowiedni ucisk stopy zwiększa jej elastyczność, tym samym prowadząc do zmniejszenia ryzyka wystąpienia urazów.

Po biegu warto wymoczyć stopy w wodzie z ziołami, co nie tylko odświeży, ale i ukoi zmęczone stopy. Na rynku dostępnych jest wiele preparatów o działaniu odświeżającym i przeciwbakteryjnym, przeciwgrzybiczym oraz przeciwwirusowym.

Pamiętajmy, że w przypadku pojawienia się dolegliwości nie wolno ich bagatelizować. Z pozoru drobny problem może przerodzić się w poważniejszy, prowadzący do urazów i kontuzji, które nie tylko sprawią nam ból i dyskomfort, ale mogą znacząco utrudnić treningi oraz codzienne funkcjonowanie.

Zmiany w obrębie paznokci czy skóry stóp warto skonsultować z podologiem, który skontroluje stan naszych stóp, rozpozna problem i dobierze odpowiednie postępowanie terapeutyczne. Podolog doradzi również jak odpowiednio pielęgnować stopy, pomoże dobrać wkładki do butów oraz odpowiednie skarpetki.

Pamiętaj, że jedynie zdrowe bieganie to przyjemne bieganie!

Udostępnij

Dorota Szafarowska

  • Kategorie usług: Medycyna estetyczna
  • Specjalizacja wykonywana: Kosmetologia, Podologia
  • Specjalizacja naukowa: Kosmetologia, Podologia
PROFIL SPECJALISTY


Zobacz również